יום המאה בזום – תחנות
תוכן עניינים
תחנות יום המאה שמתבצעות בזום הן:
- הצגה עצמית.
- משימות קבוצתיות (דינמיקה קבוצתית).
- הדרכה
- סימולציות אישיות
שאר התחנות שהן מבחני יום המאה ומילוי שאלון כושר גופני ושדה נעשות דרך האינטרנט.
הצגה עצמית ביום המאה בזום
"התחנה הראשונה" ביום המאה בזום היא ההצגה עצמית במסגרת קבוצתית בזום. בהצגה העצמית יש הזדמנות לעשות רושם ראשוני כלפי חברי הקבוצה והמאבחנות לכן אל תמעיטו בחשיבות תחנה זו ותזכרו שאין הזדמנות שנייה לרושם ראשוני.
מבנה טוב של הצגה עצמית:
- שם מלא ומהיכן
- קצת פרטים עליכם (לפי סדר העדיפות הבא: שעות פנאי, מעורבות חברתית, ספורט).
- ייתכן ויבקשו ממכם לדבר על דבר נוסף, נניח האם יש רקע בזום ומאיפה?
דוגמא להמחשה: היי, קוראים לי שובל לוי מהרצליה, בשעות הפנאי שלי אני נפגשת עם חברות, הולכת לחוג זומבה 3 פעמים בשבוע, אני אוהבת לקרוא ספרים ולנגן בתופים… אני עם רקע בזום מבית הספר – לומדת בזום כמעט שנה.
זום טיפ (Zoom tip)
שעוברים יום מאה בזום, עדיף כשמישהו מדבר – רק הוא יהיה עם מיקרופון פתוח, וכל השאר יהיו על שקט – כדי שלא יפריעו לו וישמעו אותו טוב. כאשר אתם מדברים בקבוצה להשתדל ליצור קשר עין עם הקהל ולכן לעיתים להביט במצלמה של המחשב…
משימות קבוצתיות ביום המאה בזום (דינמיקה קבוצתית)
בתחנה שנייה של המשימות הקבוצתיות נדרשים לבצע משימות קבוצתיות עם המועמדים האחרים במשך זמן של כשעה-שעה וחצי.
מה בודקים במשימות הקבוצתיות בזום?
כפי שציינתי בפוסט ביום המאה המטרה של תחנת המשימות הקבוצתיות היא לתת ציונים למדדים הבאים: בגרות ובשלות, פיקוד, עבודת צוות, השקעה והתמדה, טיפול באדם והתנהגות מסגרתית.
הציונים למדדים אלו נגזרים יותר בהיבטים של התקשורת ופחות תוכן הדברים או את רמת ביצוע המשימות וההצלחה בהן. אלו הנקודות שיש לשים לב אליהם:
- תרבות דיון
- השתתפות בדיון
- תשומת לב לזמן ולמשימה
- למי מקשיבים ולמי לא
- הצגת עמדה
- הובלת דיון
- הצגת פשרה
במהלך כל המשימות הקבוצתיות חשוב שתביעו את דעתכם על נושאים שעולים וגם תנמקו אותן כדי שתקבלו ציון מקסימלי.
במהלך המשימות הקבוצתיות יש מאבחנת מובילה ומאבחנת שקטה: המובילה מנהלת את כל הדינמיקה הקבוצתית ומדברת ומעבירה את התחנה. המדריכה השקטה – בד"כ עם חלון זום מוחשך – והיא יושבת מול טבלה – ורושמת עליכן הערות ונקודות בכל משימה ומשימה.
מהן המשימות הקבוצתיות ביום המאה בזום?
פחות חשוב שתדעו מה המשימות הקבוצתיות ויותר חשוב שתבינו את מטרתן וכיצד יש לפעול כדי לקבל ציונים גבוהים. משימות יכולות להשתנות כל הזמן ואם בשנה א' זה היה קבוצת משימות א' אז שנה ב' יכולה להיות קבוצת משימות ב' שהיא שונה לגמרי מהתוכן אך הם מודדים את אותם דברים שמדדו בקבוצת משימות א'.
קבוצת משימות שיכולה להיות לכם היא כזו שכוללת מספר משימות:
- מציאת המשותף בקבוצה.
- קבלת החלטות קבוצתיות.
- החלטה על פרויקט.
- הכנת פרסומת לפרויקט
- חלקות כספים בהתאם.
- ציור משותף.
במשימות הללו יש לכם הזדמנות להציג את האחריות, התנדבות, יוזמה שאתם מוכנים לקחת, כיצד אתם מתנהלים בעבודת צוות ואיך אתם דואגים לחברי הקבוצה האחרים (נותנים במה למועמד שקט להביע את דעתו), כיצד אתם מקפידים על הכללים וכו'. שימו לב שלא דיברתי בכלל על ההצלחה במשימה – כי זה לא באמת מעניין מודדים אתכם ולא את המשימה!
לאחר משימה זו, כנראה תהיה הפסקה ובהפסקות יש לכם הזדמנות להכיר את המועמדים האחרים ולשבור את האווירה. יש להשתדל אחרי כל הפסקה לחזור בזמן ולהראות שאתם עומדים בזמנים.
חששות ועידוד
שמעתי על חששות מתחנה זו מכיוון שיש חשש שהמועמדים האחרים לא יהיו נחמדים. תחשבו על זה כך: המועמדים האחרים הם כאלה שחשוב להם להצליח כמוכם והם לא רוצים "לשרוף" את עצמם באי-נחמדות, שיתוף פעולה ועבודת צוות אלו דברים שיעזרו לכל חברי הקבוצה לקבל ציונים טובים ובסוף מי שלא יגיע למיונים הללו הם מועמדים פחות איכותיים ומי שכן מגיע הם איכותיים.
הדרכה ביום המאה בזום
בתחנה זו נדרשים להעביר הדרכה למועמדים האחרים על נושא שתצטרכו לבחור מבין רשימת נושאים שיספקו לכם (ייתכן גם בבחירה חופשית). שימו לב כי מערך ההדרכה (מצגות וחומרים) מוכן כבר ולא נדרש לבנות אותו אלא רק להעביר למועמדים האחרים. משך זמן תחנה זו הוא כשעה כאשר כל המועמדים העבירו הדרכה לחברי הקבוצה.
כפי שציינתי בהסבר על הציונים המטרה של תחנת ההדרכה היא לתת ציונים למדדים הבאים: הדרכה, פיקוד, בגרות ובשלות.
איך מתנהלת תחנת ההדרכה?
קודם כל יהיה עליכם לבחור את הנושא עליו תרצו להדריך ולאחר מכן ייתן לכם זמן קצר להכין את ההדרכה (עד 10 דקות). לאחר מכן כל אחד מהמועמדים יידרש להדריך את חברי הקבוצה על הנושא שהוא בחר במשך מספר דקות (3-5 דק'). אין תור קבוע מראש לסדר מי מעביר את הסדנה ואין יחס לציון למי שעושה ראשון או אחרון.
במהלך ההכנה שלכם לרוב אתם מורשים להיעזר בעט ודף. ואני אומר, חובה להיעזר בעט ודף, להסתכל עליו תוך כדי ההרצאה – כדי לעשות הרצאה מושלמת.
מהו מבנה ההדרכה המושלם?
הדרכה טובה תהיה בנויה במבנה הבא:
- פתיחה: הצגה עצמית, רקע לנושא שמוצג, למה דווקא הנושא הזה?
- עיקר: הסבר על הנושאסוגיות או דילמות חשובות, יתרונות וחסרונות (שיתוף המועמדים האחרים), דעה אישית.
- סיום: סיכום קצר, הזמנת הקהל לשאול שאלות, תודה על ההקשבה.
אך בשביל להעביר הדרכה טובה לא מספיק שמבנה ההדרכה יהיה טוב אלא שהמדריך יתקשר עם המודרכים. לכן חשוב לשים דגש על הדברים הבאים: דיבור ברור ומובן, מבט – יצירת קשר עין עם הזום (מידי פעם להסתכל למצלמה), יצירת עניין, שיתוף הקהל, הצמדות להנחיות.
מה בודקים בהדרכה ביום המאה בזום?
- האם הייתה הקדמה שכוללת הסבר מדוע בחרת לדבר על הנושא?
- האם החלק המרכזי כלל יתרונות וחסרונות, סוגיות או דילמות חשובות?
- האם בוצע סיכום?
- האם ניתנה האפשרות לשאול שאלות?
- האם בוצע שיתוף של החניכות האחרות?
- האם דיברת בצורה ברורה ובהירה? (עוצמת קול, ביישנות)
- דיבור, מבט, שפת גוף – שימוש בתנועות ידיים בצורה חופשית
שאלות ותשובות הקשורות בהדרכה ביום המאה בזום
שאלה: האם מותר לבחור את אותו נושא פעמיים? כן! יציעו להחליף, אבל אין חובה ולא משווים.
שאלה: האם מותר להשתמש בוורד לכתוב לעצמי דברים? לא, יש להשתמש בדף ועט לכתוב לעצמך דברים.
שאלה: זה בסדר אם ההדרכה תהיה פחות מהזמן שהגדירו? לא, זה צריך להיות בדיוק הזמן שהגדירו לא פחות ולא יותר. אני מציע שתעשו סימולציות כדי לבחון את זה, ולפתוח שעון במהלך ההדרכה.
שאלה: האם השתתפות בהרצאה של מישהי אחרת מעלה נקודות? בעבר, כשיום המא"ה היה פרונטלי, אז השתתפות לא העלתה נק' אבל כשהשתתפו בהדרכה שלך היה עולה נקודות. כיום בזום אין לזה משמעות.
סימולציות אישיות (משחקי תפקידים) ביום המאה בזום
לרוב, תחנת משחקי התפקידים היא התחנה האחרונה שמבצעים בזום והיא מתבצעת אחד על אחד מול המאבחנת. בתחנה זו מבצעים סימולציות או משחקי תפקידים בהם יש לכם תפקיד ומתקילים אתכם בסיטואציה מורכבת מסוימת ובוחנים אתכם כיצד היתה ההתמודדות שלכם בסיטואציה. משך הזמן של תחנה זו בנטו הוא כ-20 דקות (אך בברוטו כשעה מכיוון שמועמדים אחרים גם מבצעים זאת ובזמן זה לרוב תהיו פנויים).
מה בודקים במשימות הקבוצתיות ביום במאה?
כפי שציינתי בהסבר על הציונים המטרה של תחנת הסימולציות האישיות היא לתת ציונים למדדים הבאים: בגרות ובשלות, פיקוד, טיפול באדם והתנהגות מסגרתית.
ככל שתנהלו את "האירוע" יותר טוב כל הציונים במדדים הרלוונטיים יעלו. במהלך הסימולציות עליכם להראות שהפעלתם שיקול דעת לפתרון המצב, אתם מבינים את עומק הבעיה, מתנצלים במידת הצורך (משדרים אמפתיה), לא מטילים אחריות וחותרים לפתרון הבעיה.
מהם משחקי התפקידים שיש ביום המאה?
בדרך כלל יהיו 2 סוגי סימולציות כאשר באחת "סופגים" הטחות מבחוץ (קרבה רחוקה), נניח כנותני שירות (למשל: פקיד בנק) ומגיע אליכם לקוח לא מרוצה או עם דרישות חריגות ועליכם להתמודד מול אותו גורם שאתם מחויבים לספק לו שירות. בסימולציה השנייה תדרשו לשחק תפקיד של בעל סמכות (למשל: מנהל בנק) אשר נדרש להשתמש בסמכותו בסיטואציה מורכבת בניגוד לרצון המנוהלים תחת בתפקיד (קרבה קרובה).
לפני שהסימולציה תתחיל תקבלו הוראות שניתנו לכם (נקרא להם "כללי המשחק") ועליכם לפעול לפיהם. בכל אחת מהסיטואציות המאבחנת משחקת את התפקיד השני ולעיתים תאתגר את הסיטואציה במידת הצורך. חשוב שתדעו שהציון שלכם לא נקבע לפי שביעות הרצון של הצד השני אלא מהתמודדות שלכם במצב.
בסיום הסימולציות ייתכן שתישאלו איך הרגשתם? האם עשיתם עבודה טובה? כיצד הייתם מבצעים דברים אחרת? כמו שאמרנו מהתחלה חשוב להגיד תשובה ולנמק את התשובה ותזכרו מה המדדים שהמאבחנות מסתכלות עליהן ולא על הצלחת המשימה עצמה.
מבחני יום המאה
התחנה המרכזית החשובה הבאה ביום המאה היא תחנת המבחנים ליום המאה, תחנה זו מורכבת מהרבה מבחנים קטנים שבאים למדוד יכולות מסוימים שנקבעים לפי המדדים שיחידת מיטב הגדירה. משך זמן ביצוע המבחנים הינו כשעה וחצי וניתן לקחת הפסקות בין פרק לפרק, כמו כן אם המבחן מבוצע בבית אז יש להשאיר את המצלמה פתוחה לאורך המבחנים.
מבחני יום המאה בחלקם מזכירים את המבחנים הפסיכוטכניים שביצעתם בצו ראשון אך בחלקם הם שונים לחלוטין מכיוון שהם באים למדוד יכולות אחרים. רוב השאלות הן שאלות אמריקאיות ונדרש ממכן לבחור את התשובה הנכונה ביותר מבין האפשרויות הקיימות.
מבחן יום מאה לדוגמא
שאלות יום המאה הן יחסית מורכבות ולא ניתן להציג את כולם כאן מכיוון שצריך שהפוסט יהיה אינטראקטיבי לכן מיש במחפש מבחן יום מאה לדוגמא יכול להירשם כמשתמש ניסיון במערכת הלמידה של יום100 שם ניתן למצוא שאלות מיום המאה בחינם ומי שמעוניין בהכנה מקצועית עם הרבה מבחנים ותרגולים מוזמן להרחיב למשתמש פרימיום.
מדדים וציונים במבחני יום המאה
ישנם לפחות 11 מבחנים ביום המאה (בהכנה של יום100 ישנם יותר) שכל אחד מהמבחנים עוזר למדוד יכולות שלכם. המבחנים משפיעים על המדדים שיחידת מיטב קבעה וניתן לשייך חלק מהמבחנים למדדים מסוימים:
- ניתוח מידע והסקה -> מדד עיבוד מידע.
- לוגיקה מילולי -> מדד התנהגות מסגרתית.
- חשיבה צורנית -> מדד עיבוד מידע.
- הבנה טכנית -> מדד הפעלה טכנית.
- ניווט והתמצאות -> מדד תפיסה מרחבית.
- כללים ופקודות -> מדד ניהול וארגון.
- זיהוי קידוד -> מדד ניהול וארגון.
- זיהוי פריט -> מדד ניהול וארגון.
- ערנות -> מדדי תגובתיות וקשב מתמשך.
- תרשימי זרימה אלגוריתם תכנות -> מדד יכולת טכנית.
- הוצאת מכונית אדומה -> מדד עיבוד מידע.
הכנה למבחני יום המאה
אם חשוב לכם להגיע לתפקיד הטוב ביותר שאתם יכולים בשירות בצה"ל אז אתם חייבים להתכונן למבחני יום המאה מכיוון שמדובר במבחנים שפותחים לכם דלתות לשלל התפקידים בצבא וניתן לשפר את הסיכויים שלכם להתקבל אליהם. בניגוד לתחנות זום ביום המאה ששם אתם צריכים להיתפס טוב בעיניים של המאבחנות ותלויים בחוות דעתם במבחני יום המאה הכל תלוי בכם וביכולות שלכם ולכן לפני המבחנים חשוב כי תחדדו את ואתם יכולות שתבחנו עליהם.
הכנה למבחני יום המאה דרך יום100
מוזמנים להירשם למערכת הלמידה של יום100 ולהתנסות בתרגולים שניתנים בחינם! מי שמעוניין בהכנה מקיפה יותר יוכל לרכוש חבילת הכנה בתשלום עם גישה מלאה למערכת הלמידה.
שאלון פעילות גופנית ושדה
בתחנה זו תדרשו למלא שאלון אמריקאי בו תענו על שאלות הקשורות לרמת הכושר שלכם והתאמה לתנאי שטח (כפי שקורה בהרבה יחידות צה"ליות). שאלון זה משפיע ישירות על מדד השדה וכמובן שבעתיד כאשר תבצעו מיונים נוספים מדד זה יתעדכן בהתאם לביצועי הכושר שלכם.
בין השאלות שניתן למצוא בשאלון הכושר גופני והשדה ניתן למצוא את השאלות הבאות:
- מה היתה חשיבותה של הפעילות הגופנית לגבייך במהלך שנת הלימודים הנוכחית לפני הגיוס?
- מה משך כל התקופה, במהלך שנת הלימודים הנוכחית ולפניה, שבה התאמנת (בפעילות גופנית כלשהי) באופן סדיר – מחוץ למסגרת שיעורי החינוך הגופני בביה"ס?
- מהי להערכתך רמת הכושר הגופני הכללי שלך?
- יחסית לחברך, היכן היית ממקםת את עצמך מבחינת היכולת הגופנית שלך?
- באיזו מידה לדעתך אתה מוכן מבחינת כושרך הגופני לקראת השירות הצבאי?
- באיזו מידה אתה חושש מהדרישות הגופניות שבשירות הצבאי?
- במהלך טיול באיזו מידה נהנית לשהות בתנאי שינה של שטח (אוהלים, שקי שינה)?
- במהלך טיול, באיזו מידה אתה נהנה באופן כללי לשהות בנאי שטח?
- בהשוואה לאנשים אחרים, עד כמה לדעתך, יש לך סיבולת לשהות בתנאי חום כבדים או בתנאי רעש רבים?
- כמה זמן ברצף, לדעתך, תוכל לשהות בתנאי שטח?
דיסקליימר: אין לראות פוסט זה כייעוץ מקצועי או מתן חוות דעת או המלצה אלא רק מהווה מסירת מידע בלבד, כמו כן ניתן לקרוא ביתר פירוט את תנאי השימוש כאן.